Eindelijk weer een berichtje - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Eindelijk weer een berichtje - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer een berichtje

Door: Mariette en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

15 Februari 2011 | Tanzania, Dodoma

Eindelijk weer een aanvulling. Het heeft even geduurd, want internet is hier toch nog zo beperkt dat we na de eerste dag geen verbinding meer hadden.
Nu het verhaal van dag 2, vertrek uit Arusha, tot en met dag 5, aankomst in Serengeti. We houden het kort, we hopen dat bijgaande plaatjes een en ander goed aanvullen.
Na Arusha maken we een tocht van een paar uur naar Lake Manyara. We maken direct een game drive door het nationale park, en komen veel dieren tegen. Diverse groepen olifanten, nijlpaarden, en vooral vele tienduizenden flamingo’s. Daarnaast nog wat lizards, veel impala’s, ibissen, diverse soorten hornbills, apen en nog zo wat.
De tweede dag maken we weer een trek door het park, en maken we ’s middags een wandeling door het dorp. We zien het medisch centrum, praten met een jonge arts over de gezondheidszorg in de regio. Belangrijkste ziekten zijn malaria, tyfus en aids. Zo’n 9% van de lokale bevolking is hiv positief, ruim boven het landelijk gemiddelde van 5%. Gelukkig krijgen die patiënten wel gratis medicatie, dat geldt niet voor alle patiënten. De bevolking leeft hier voornamelijk van landbouw, en gedeeltelijk ook van veeteelt. Bananen vormen hier het belangrijkste onderdeel, en die hebben ze hier in ruim 15 soorten. Naast een bezoek aan een uit Mozambique geëmigreerde lokale kunstenaars familie (opa is al 96 en snijdt nog steeds hout) en een markt bezoeken we de lokale lagere school. 1400 leerlingen, afkomstig uit 120 stammen volgen samen de lessen. Het schoolhoofd legt uit hoe lastig het is de financiering rond te krijgen: de klassen zijn eigenlijk te groot met 45-60 leerlingen, er zijn meer onderwijzers nodig.
De dag daarna vertrekken we naar de Serengeti, waarover later meer, maar wel alvast een paar fotos uit die omgeving. Wordt vervolgd, hopelijk wat sneller dan deze keer.

• 15 Februari 2011 - 15:22

Miryam:

Ben om; wil ook naar Afrika! Lieve groeten, Miryam

• 15 Februari 2011 - 17:29

Hans & Karin:

We dachten al: verdwaald in de serengeti of ongelukje met een leeuw?
    Mooie foto's, vooral de closeup van de olifant!
    Nog veel plezier!

• 16 Februari 2011 - 07:49

Thijs:

Ziet er erg leuk uit allemaal.

15 soorten bananen? Gaaf. Hebben jullie ze ook allemaal geprobeerd?

• 16 Februari 2011 - 14:02

Veronique & Herman:

Jeetje wat bijzonder allemaal. Krijg je op zo'n school niet meteen de neiging om geld te doneren voor meer leraren? Doe maar rustig aan hoor met de verhalen:-) ik weet van Herman dat het in Afrika inderdaad vaak heel lastig is met internet. Geniet van al het bijzonders!