Het leven na de cruise - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Het leven na de cruise - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Het leven na de cruise

Door: M&T

Blijf op de hoogte en volg Theo

05 Januari 2013 | Chili, Valparaíso

We lopen nog steeds achter met de verslagen. Dat komt waarschijnlijk doordat de cruise ons niet loslaat. We denken dat de eerdere verslagen datgene wat wij ervaren hebben onvoldoende weergeeft.
Wat dat dan is? Tsja, de honderden kilometers lange stilte, voortdurend voorzien van besneeuwde bergen, eeuwige ijsvelden, allerlei vogels, schilderachtige luchten, historie. Los van de buitenwereld, in aangenaam gezelschap van Wasili en Anjelka, Karen en Steven, Delphine en Michel, en Peter, onze tafelgenoten van de kindvrije en barvriendelijke tafel vier.
Vermoeiend door de continue veranderende, andere wereld om je heen, en tegelijkertijd heel inspirerend.

Oftewel: dit moet je zelf ervaren.

In het leven na de cruise hebben we eerst een dagje in Punta Arenas rond gebanjerd. Een regionale hoofdstad in een dunbevolkt gebied. Kennis gemaakt met de lokale trots (een eigen geel blauwe vlag, naast nationale driekleur). Leuke plaats, met een lange winderige boulevard, een bijna 100 jaar oude Kroatische club, een plein waar in het wind seizoen touwen hangen om je aan vast te kunnen houden en meer van dat al.

De volgende dag naar de Chileense hoofdstad Santiago vertrokken, om daar de volgende ochtend direct weer te vertrekken naar onze huidige locatie, Valparaïso.
Valparaïso ligt ter hoogte van Santiago, maar dan aan de Pacifische kust, in een baai. Het is een grote havenstad, de geboorteplaats van grootheden als Salvador Allende en Pablo di Neruda. Enkele wijken zijn werelderfgoed. Deze liggen op steile hellingen die je lopend dan wel met liftjes kan bedwingen. Deze wijken zijn schilderachtig, voorzien van prachtige uitzichten over stad en baai, en vele restaurants met terrassen.
Ons hotel is een bed en breakfast bovenop zo'n heuvel: hotel Atkinson, bij Paseo Atkinson, een straat in de vorm van een balkon met weids uitzicht.

We vermaken ons hier met wandelingen, en bezichtigen een huis waar dichter en Nobelprijs winnaar Pablo di Neruda heeft gewoond. Een creatief huis, bovenop een van de hoogste heuvels, met grote ramen, een letterlijk fantastische architectuur en inrichting.
We komen langzaam bij van de cruise, en genieten hier van onze laatste vakantiedagen. Morgen gaan we terug naar Santiago, en daarna de volgende dag weer naar huis.

• 06 Januari 2013 - 10:02

Henk:

Mooi verslag. Lijkt mij een fantastische ervaring, de stilte in een prachtige uithoek van onze wereld gecombineerd met veel natuur en ook cultuur, die hier alleen in films is te zien.
    Ik hoop en ik denk dat jullie ervan genoten hebben.

Groet Henk.

• 06 Januari 2013 - 11:42

Wendy En Rob:

Gaaf hoor jongens, aan luxe en mooie ervaringen geen gebrek.
    Wat ik me afvraag: of jullie nu ook lopen als pinguïns? Dat kan toch bijna niet anders?
    Tja en nog een verzoeknummer: graag nog een fotootje van een paar pinguïns; hoeven er geen 140.000 te zijn, paar minder mag ook.
    Goede terugreis!
    Wendy en Rob

• 06 Januari 2013 - 15:10

Ton Broekman:

Mooie verslagen. Geniet nog van die laatste paar dagen en een hele goeie reis terug naar Nederland.

Ton en María Jesús