Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Geen

Blijf op de hoogte en volg Theo

28 Februari 2014 | Singapore, Singapore

Het hotel Marina Bay Sands is echt fantastisch met een prachtig uitzicht over de baai en de stad Singapore. Veel van de bezienswaardigheden kunnen we vanuit ons zwembad zien. Toch besloten om natuurlijk wel de wandelingen uit ons boekje Singapore step by step te gaan ondernemen.

Gistermorgen begonnen we met de wandeling door het civic district: een buurt met diverse historische gebouwen, waaronder de oude St. Andrews Cathedral, gerechtsgebouwen, het oude en het nieuwe parlementsgebouw, tussendoor een kort stuk langs de Singapore rivier, en vervolgens langs een oude Armeense kerk, een brandweermuseum, en eindigend bij het fameuze Raffles hotel, waar de historische Singapore Sling cocktail is ontwikkeld in het begin van de vorige eeuw.

Wij houden het bij een lichte lunch in het Raffles, en constateren dat het prachtige koloniaal uitziende gebouw langzamerhand wegvalt tussen de almaar uitdijende hoogbouw. Veel van de andere eerder genoemde gebouwen hadden iets gemeenschappelijks, te weten het feit dat zal allemaal in de steigers staan en ingrijpende gerestaureerd worden. In het verleden sloopte het efficiënte Singapore alles wat gedateerd was, inmiddels, met het tourisme als belangrijke economische factor weten ze beter. Wel weer jammer dat ze dat dan net nu doen ...

Na een rustpauze aan het zwembad gaan we aan het eind van de middag naar Chinatown, om daar de wandeling te doen. Dit moet wel de schoonste Chinatown van de wereld zijn, geen propje te zien op straat. We zigzaggen wat door de straatjes, drinken een biertje op een strategisch gelegen terras, komen langs een met (Hollandse?) koeien versierde tempel, en kopen nu eindelijk dat stekkertje waardoor we wat makkelijker foto's aan dit reisverslag kunnen toevoegen. Dat gaan we de komende dagen met terugwerkende kracht doen, om nog wat kleur toe te voegen aan de verhalen.

Na Chinatown lopen we via het business district weer naar de rivier. Onderweg komen we veel terrassen en restaurants tegen, maar we kiezen er voor om bij de rivier aan de waterkant, waar een verkoelend briesje staat, een tafeltje te gaan bezetten voor het avondeten.
Al met al een geslaagde dag, waarbij we Singapore een beetje beter hebben leren kennen.

Vandaag hebben we Orchard road en Little India gedaan. We hebben inmiddels al een paar winkelcentra gezien, o.a. In het hotel waar we zitten (175 winkels), maar voor de ware shopaholic is Orchard road onvermijdelijk. Tientallen winkelcentra, de een nog luxer dan de ander. Het kan bijna niet anders dan dat hier de grootse Rolex, Louis Vuitton, Cartier, Chanel winkel dichtheid ter wereld bestaat.
Theo trekt zich af en toe tactisch terug op een terrasje, terwijl Mariëtte tussen die dure winkels door hier en daar een aantrekkelijk slagje weet te slaan.

Door naar Little India. Hier heeft de hoogbouw ook nog niet alle oorspronkelijke laagbouw weten te verdringen. Een vrolijke, kleurrijke omgeving, waar we genieten van een lekkere zuid Indiase lunch, alweer op een strategisch terrasje. Wellicht zijn terrassen per definitie strategisch? Dat moeten we thuis maar eens gaan uitzoeken.

Na afloop bekijken we vanuit ons hooggelegen zwembad waar we ons vandaag en gisteren allemaal hebben begeven. De grap is dat we sommige gebouwen nu beter zien dan vanaf de begane grond. Met name die ene witte kerk, die we door alle bouwwerkzaamheden alleen achter een soort van schutting zagen kunnen we vanuit het water veel beter zien.

Vanavond wordt het alweer onze laatste avond hier, voordat we morgen teruggaan naar Thailand.

Het verblijf hier in Marina Bay Sands heeft in ieder geval onze verwachting overtroffen!

• 28 Februari 2014 - 15:12

Ton Broekman:

Na zoveel kilometers door de lucht en over land ( over zee ook? , taxi in en uit, hotel in en l uit, zwembad in en uit , en vooral na zoveel bezienswaardigheden , zoveel cultuur en gastronomische hoogstandjes, gaan jullie nu nog een weekje relaxen voornamelijk in een horizontale waakhouding ( en minder "waakhouding") op een paradijselijk eiland voor de kust van Thailand. Geniet ervan.
    Na zoveel te hebben gereisd iin diverse continenten vraag ik me wel eens af of je niet op een hoek van een straat in Kuala Lumpur of Singapore of elders in de wereld een oude bekende bent tegengekomen, die je jaren geleden uit het oog bent verloren in Nederland en die dan plotseling weer voor je neus staat. Of dat je wat aan het eten bent in een fraai restaurant met inheemse gerechten , waar iedereen een taal spreekt waar je geen touw aan vast kunt knopen, en dat je dan opeens hoort: hé Theo en Mariëtte , jullie ook hier? Daar waar wegen elkaar op de meest onverwachte wijze weer kruisen op onvermoede plekken.Zo´n ervaring dus. Hebben jullie dat wel eens meegemaakt?
    Rust lekker uit. Denk niet aan Nederland of rare dingen zoals werk. En toch ook, stiekem weliswaar, wens ik jullie alvast een goeie reis terug.
    Niet aan denken nog!!!

Ton

• 28 Februari 2014 - 16:57

Hans En Karin:

mooie verhalen! begrijp dat theo over zijn dip heen, gelukkig maar want van dit soort reisjes moet je kunnen genieten. Gaan jullie direct naar Krabi? doe ze daar de groeten en vergeet niet de eerste avond in het laatste visrestaurant aan het einde van de boulevard te gaan eten, klein meisje met lang iets lichter haar dan andere thai zal jullie verwelkomen! en vergeet niet de raw prawns als voorgerecht te bestellen!

groetjes en geniet van de laatste week!

• 01 Maart 2014 - 16:57

Tim En Marjolijn:

Wat klinkt het toch allemaal weer heerlijk! Mis bij dit verhaaltje nog wel een foto van het hotel ;)..! Geniet nog maar fijn! Liefs!