Georgetown, Penang - Reisverslag uit Butterworth, Maleisië van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Georgetown, Penang - Reisverslag uit Butterworth, Maleisië van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Georgetown, Penang

Door: MT

Blijf op de hoogte en volg Theo

18 Februari 2014 | Maleisië, Butterworth

Penang.

Na een vlucht van anderhalf uur en tijdsverschil van een uur zijn we om half drie in de middag in Penang. Douane lekker vlot alsmede de bagage. Op naar de taxi's. Mooie taxi's, echter er zat een oud barrel tussen die nog maar amper de weg op zou mogen en die viel ons ten prooi. In een warme taxi, airconditioning was er natuurlijk niet bij op weg naar Georgetown zoals Penang nu heet.
We hebben hier een prachtig hotel, het Eastern and Oriental met een kamer met uitzicht op zee. En dan is het natuurlijk heerlijk als je warm en klam uit een taxirit van een half uur in een heerlijk zwembad kunt springen. En van deze enerverende reis kunt bijkomen!
Van 5 tot. 7 is er gratis cocktail en wijn met hapjes en om een uurtje of 6 zijn we daar present. Daarna hebben we lekker gegeten en vervolgens ons bedje in.

Dinsdag 18 februari alweer. Lekker op tijd opgestaan om de stad te verkennen. Het oude deel van Penang is Unesco wereld erfgoed en is daarmee beschermd tegen allerlei wilde ideeën van projectontwikkelaars. Wel wordt het mooie rechtbank gebouw op dit moment gerestaureerd en dat lijkt ook wel nodig. We lopen door de verschillende wijkjes met kleine winkeltjes en nog allerlei handwerkslieden ouderwets aan het werk, een kleermaker half buiten met nog een ouderwetse Singer. Ook de fietstaxi's staan op verschillende plaatsen voor je klaar. Maar ja wij Hollanders lopen ....Het is hier overigens erg warm maar ook vochtig en na 2,5 uur lopen houden we het voor gezien. Het zwembad lokt!

's Avonds wederom de stad in gegaan, en een wandeling door het iets modernere deel van het centrum gemaakt. Het blijft allemaal wat rommelig overkomen. Op een enkele fraaie hindoeïstische tempel na niet veel inspirerende gebouwen tegengekomen. Er zit wel wat moois, maar dan of verstopt achter stellages ivm restauratie, of achter winkeluitstallingen. Of het is gewoon vervallen. Veel verkeer ook. Voor voetgangers is weinig ruimte. Kortom, we zijn niet gevallen voor Penang. Maar goed dat we dan weer wel in een van de prettigste hotels ooit terecht zijn gekomen, dat houdt de balans weer in orde.

• 19 Februari 2014 - 14:50

Veronique:

Zo te horen zitten jullie in een hele andere wereld dan die je pas een paar dagen geleden verlaten hebt. Zo gaat dat met reizen, heerlijk he? Geniet van te hete taxi's, kleine zelfstandigen met mooie oude naaimachines, luxe hotels meet koele zwembaden, lekker eten en al het andere moois dat jullie reis met zich meebrengt! Hier is alles gewoon hetzelfde:-)

• 19 Februari 2014 - 21:26

Hanny:

Hey!!!
    Stelletje verwende oesters!
    zit ik hier met een stapel nakijkwerk, de kachel aan, de koffie bijna koud....

Geniet ervan, klinkt wel ok allemaal!
    x Hanny