Ao Nang en Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Ao Nang en Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Ao Nang en Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Theo

08 Maart 2014 | Thailand, Bangkok

(Dit verslag is met een dagje vertraging gepost. Inmiddels zitten al op het vliegveld van Bangkok, over een uurtje gaan we aan boord)

De rest van de dagen hebben af en toe een tochtje gemaakt rond Ao Nang en de diverse stranden en baaien. Het landschap, met die kenmerkende klifachtige krijtsteen rotsen, is telkens weer indrukwekkend: in een verder vrij vlak landschap stijgen ze een paar honderd meter recht de lucht in. Je rijdt daar voortdurend tussendoor, en ons resort staat aan de voet van zo'n reus.

Dat resort, Som Kiet Bury, is kleinschalig, en staat in een goed onderhouden jungle tuin. De foto's die we bij dit verhaal plaatsen zijn allemaal in die tuin genomen, dus inclusief de diverse hagedissen, bloemen, jonge kokosnoten, bananenbloem etende eekhoorn, maar dan wel weer exclusief de varanen, vlinders, vogels, vleermuizen en andere voor ons iets te snel bewegende dieren.

Zodra je buiten het resort komt, begint de drukte. Wel handig zijn zowel de tegenoverliggende Starbucks en gym. Voor de rest vele winkeltjes, restaurants, massage gelegenheden, en natuurlijk flink wat toeristen.

Gisteravond hebben we het luieren in Ao Nang afgesloten met een etetnje in een van de restaurants in het "seafood" straatje, waar we bijna elke avond hebben gegeten. Wel in verschillende restaurants, die in vergelijking met ons vorige bezoek enkele jaren geleden allemaal wat geupgrade zijn. Gisteren zaten we bij de Longtail Boat. We konden niet kiezen, dus hebben we maar een schaal met inktvis, mosselen, krab, reuzengarnalen en een zeebaars gekozen, die allemaal op verschillende Thaise manieren werden bereid. Smullen dus.

Vanmorgen de huurauto weer ingeleverd op het vliegveld van Krabi, en in een dik uur naar Bangkok gevlogen.
Daar zijn we naar Lumpini park gegaan, om de varanen families te gaan bekijken, en de Vondelparkachtige sfeer op te snuiven. Helaas, geen varaan gezien: die hielden zich schuil voor de duizenden protesterende Thais, die ook hier (nog steeds) hun tenten hebben opgezet. Indrukwekkend om tussendoor te lopen, maar niet het Lumpiniparkgevoel dat we verwacht hadden. Op de heenweg vanuit Bangkok waren we op een andere locatie ook al barricades en dergelijk tegengekomen, dit zag er wat vriendelijker uit, inclusief allerlei geïmproviseerde eet- en drinkstalletjes, podia voor toespraken en muziek, veel zeer grote schermen waarop door en om het park de toespraken live te volgen zijn, en daar omheen zelfs weer de nodige souvenirstalletjes.

Vanavond eten we in Vertigo, een van Bangkoks' fameuze rooftop restaurants. En dan is het voorbij - morgenochtend gaan we naar het vliegveld voor de terugreis, om zaterdagavond weer in Utrecht te belanden.

Tenslotte nog een laatste stukje evaluatie

Beste hotel: E&O, Penang
Beste massage: Spa van het Cameron Highlands Resort hotel
Beste gerechten (op willekeurige volgorde)
1: krokante oester omelet (Kuala Lumpur)
2: spicy deepfried beancurd (Singapore)
3: raw prawns (Ao Nang)
4: de complete visschotel van de Longtail Boat (Ao Nang)
Beste zwembad: Marina Sands Bay
Meest indrukwekkende tempel: de Chinese tempel in Penang - vanwege de sfeer, niet zozeer het gebouw.

Groeten, en tot gauw in Nederland.

Mariëtte en Theo