Shigatse en Gyantse - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Shigatse en Gyantse - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Shigatse en Gyantse

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

12 Juni 2007 | Nederland, Amsterdam

Eergisteren zijn we 's ochtends uit Lhasa vertrokken. De laatste avond en nacht heeft het gegoten in Lhasa. De andere dagen hebben we mooi weer gehad, overdag warm zo'n 25 graden en 's avonds en 's nachts wat kouder.
De gids heet Jimmy, vanaf Lhasa hebben we voor de reis een nieuwe gids die ons naar de grens met Nepal brengt. Ook hebben we een andere auto en een andere chauffeur Gingbo. Nu blijkt wel dat de land cruiser van onze geliefde Nima waarschijnlijk net zo oud was als zijn chauffeurscarrière, nl 13 jaar. Deze andere auto rijdt toch wel een heel stuk beter en we worden niet meer zoveel heen en weer geslingerd. Ik moet er wel aan toevoegen dat de weg ook wel erg goed is tot nu toe. Naar Shigatse is het ongeveer 280 kilometer rijden inclusief een uitstapje een pas op met prachtig uitzicht op een groot meer. De oorspronkelijk weg verloopt op die manier naar Gyantse, maar doordat de weg opgebroken is en verbeterd wordt is die route niet mogelijk. We rijden over de Friendship Highway naar Shigatse. De dag erna maken we een uitstapje naar Gyantse en vervolgens richting Sakya.
De weg blijft goed maar onze nieuwe chauffeur rijdt niet zo goed. Theo heeft het idee dat we hem wakker moeten houden, vooral het laatste stuk en we hebben onze twijfels. Ons hotel is het Manasarovar Hotel in Shigatse en is eigenlijk wederom een luxe hotel met een goede badkamer en heet water douche. Niets geen klagen overigens wat de hotels betreft. De meeste hotels zijn goed en hebben badkamer en westers toilet bij de kamer.
Gisteren, 11 juni, hebben we ons uitstapje gemaakt naar Gyantse. Daar hebben we wederom een klooster bezocht. Bij dit klooster is ook een hele hoge stupa 35 meter hoog, waar je op kunt en binnen in heeft de stupa 77 kapelletjes, welke we helaas niet allemaal konden bezichtigen!
Het klooster ligt vrij steil op de berg en is best wel pittig om te beklimmen. Het is wel leuk om mee te maken, dat alle pelgrimgangers en - gangsters natuurlijk geen tijd hebben om op de toeristen te wachten. Zij lopen af en toe bijna door je heen, sluipen er tussendoor en met vaart lopen ze wel alle kapelletjes etc af, en bij elke heilige plek wordt geld achtergelaten, eventueel een schep yakboter, een paar druppels water uit een meegebrachte thermoskan of een schep tsampa poeder. Ze zijn er wel erg druk mee.
Op de terugweg ging het weer niet goed met onze chauffeur. Er is iets met hem aan de hand en eigenlijk willen we de reis niet met deze chauffeur continueren. We besluiten dit met de gids en de agent in Lhasa te bespreken.
's Avonds blijkt dat de chauffeur ziek is, hij is herstellende, maar in onze ogen zeker nog niet beter. Er wordt een nieuwe chauffeur geregeld, die de volgende middag zal arriveren. Hij komt zojuist terug van de grens en mag nu nog een keer ons daar naar toe brengen.
Gisterenavond hebben we heerlijk Indiaas gegeten bij restaurant Tashi.

Vandaag 12 juni hebben we vanochtend een bezoek gebracht aan Tashilhunpo Monastery, Ja, wederom een klooster. Echter deze was wel erg mooi van binnen. Ik denk dat ik nu echt de grootste (hoogste) Boeddha ter wereld heb gezien. Het beeld was 26 meter hoog en verbeeldt de Future Boeddha. Het is gemaakt door 900 kunstenaars en arbeiders gemaakt en heeft vier jaar geduurd voordat het voltooid werd in 1914. Heel indrukwekkend. Verder waren er ook veel mooie beelden. Helaas geen foto's want het maken van een foto kostte in elke kapel minimaal 7,5 euro !!!. Beter om dan te zeggen dat er geen foto's gemaakt mogen worden.

Zojuist is onze nieuwe chauffeur gearriveerd. Hij heeft nu een middagje vrij en morgen vertrekken we heel relaxed naar Sakya (tocht van plusminus 4 uur rijden) en dan ja eindelijk gaat de Mount Everest er aan komen.
De komende dagen waarschijnlijk ook niet zoveel gelegenheid voor berichten, mogelijk pas weer vanaf Kathmandu, waar we zaterdagmiddag aankomen.

• 14 Juni 2007 - 13:07

René Boon:

Gelukkig hebben jullie die chauffeur op tijd bij de les gekregen! Anders moeten wij jullie, de geweldige verhalen en foto's missen en dat kan natuurlijk niet. Ik geniet elke keer weer van alle verhalen en mooie foto's. Een expositie op de Uiverweg misschien? Oops donderslagen en bliksem hier !!!
    Volgende week iets meer bekend over de ontwikkelingen bij MP. Veel plezier in KatjaMandu en goede+veilige voortzetting van jullie trip.

Groet René

• 14 Juni 2007 - 13:41

Ton Broekman:

Geachte reizigers Eddy ,Mariëtte,
    Theo en Annemarie,
    Misschien kunnen jullie een soort "Master" gaan schrijven : hoe word ik reiziger. Reiziger dient een soort eretitel te worden in een wereld vol toerisme.
    Hopelijk verloopt de reis wat ontspannener met die nieuwe chauffeur. De Mount Everest staat dus voor de deur. Zal een magisch-spirituele ervaring worden neem ik aan. Hopelijk hebben jullie mooi weer ! Ben inmiddels even een paar dagen in Nederland geweest , waar de mussen bijna dood van het dak afvielen vanwege de hitte en vervolgesn werden weggespoeld , vooral in Zuid-Nederland, door hevige onweersstormen.
    Inmiddels terug in Spanje is het hier vandaag regenen en 15 graden.
    Merken jullie daar nog wat van klimaatverandering??? Maak het goed alle vier.
    Een hartelijke groet,

Ton en María Jesús

• 16 Juni 2007 - 17:53

Henk Broekman:

Mariëtte, van harte gefeliciteerd met je verjaardag met deze keer een exotisch tintje en als het klopt in Kathmandu. Volgende week om deze tijd hopen we je in levende lijve te kunnen feliciteren en dan tegelijkertijd de ongetwijfeld schitterende ervaringen van de reis van jullie mee te krijgen.
    Vandaag (16 juni) was ik nog even bij Ma om de violen van 'Theunissen op de markt' op te halen en te planten (Hendrik Jan de tuinman bij wijze van uitzondering).
    Ook namens Ma en natuurlijk Joke en Bas gefeliciteerd.
    Veel plezier nog op het laatste stuk van het traject. Groeten en felicitaties aan Theo en Eddy en Anne Marie.