Perito Moreno glacier - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Perito Moreno glacier - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Perito Moreno glacier

Blijf op de hoogte en volg Theo

28 December 2012 | Argentinië, El Calafate

Gisteren zijn we met de auto vertrokken uit El Chaltén om weer terug te rijden naar El Calafate. Het was even zoeken naar ons hotel, met een prachtige entree/lounge, heel mooi. Er ligt een boek van Richard Serra, bekend van hele mooie grote kunstwerken o.a. in het Guggenheim in Bilbao, maar voor zover te zien heeft hij niets met het hotel te maken. Vervolgens de auto weer ingeleverd en in het hotel lekker geluierd, gelezen bij een zwembad met hele lekkere warme temperaturen, een soort grote hot tub.

Vandaag de grote dag voor de Perito Moreno Glacier, in het Los Glaciares National Park, met een oppervlakte van 600.000 hectare ruim groter dan de provincie Gelderland.

Op weg naar de glacier komen we een schaapskudde tegen, met schaapsherders te paard, te voet, op motor en op quad. Het is dan ook een flinke kudde, zo'n 700 stuks. De herders zijn druk bezig om de kudde de weg over te laten steken, en dat is een mooi gezicht, want de schapen hebben dat niet zo snel begrepen.

Boven de kudde vliegen een stuk of tien condors, hopend op achterblijvers. We staan daar met een paar excursiebussen naar te kijken. Gisteren hadden we, onderweg naar El Calafate, ineens pal voor de auto een condor zien opstijgen uit een ravijn. We waren onder de indruk van dat grote beest, spanwijdte drie meter. We konden de auto snel stoppen, en hebben hem kunnen bewonderen, en fotograferen. Dat we er nu tien tegelijk zien, doet gevoelsmatig een beetje af, maar ja.

De Perito Moreno is de meest spectaculaire van dit gebied, doordat je er heel dicht bij kunt komen en er vallen regelmatig stukken ijs in het water, wat een soort van tsunami teweeg brengt en dit alles mochten we gaan bewonderen.
Eerst gingen we met een boot en op het moment dat deze mooi indraaide bij de glacier kwam er een paar honderd kuub ijs naar beneden. Wij natuurlijk erg blij om dit te kunnen zien.

Na afloop van dit booottripje gaan we naar de loopbruggen, die tot op 150 meter van de glacier uitkomen. Daar ging het feest volop door. Twee keer hebben we grote stukken naar beneden zien komen. Je weet niet wat je ziet en hoort! Met een geweldig kabaal storten deze stukken uiteen in het water om daarna grote golven voort te brengen. In zo'n gebied voel je je na een paar uurtjes wel heel klein.

We voegen een paar mooie foto's bij dit reisverslag. Vanavond nog weer even lekker geluierd, gelezen wordt er ook nog tussendoor. Toch nog druk, druk......
Morgen op weg naar Ushuaia op Vuureiland, helemaal in het zuiden van Argentinië.
Een dag later zullen we daar aan boord gaan voor een 4-daagse cruise en Oud en Nieuw te vieren aan de andere kant van de wereld.

We proberen nog voor we aan boord gaan een berichtje te plaatsen, anders voor allemaal een mooie Jaarwisseling!

Theo & Mariëtte

• 28 December 2012 - 11:11

Tineke:

Dat ziet er machtig mooi uit hoor! En erg lekker lang licht nu daar, da's natuurlijk ook een aparte ervaring straks in Ushuaia.
    Groetjes!

• 28 December 2012 - 13:53

Hanny:

Hai,
    Goed bezig, druktemakers!
    Waaauw!
    Jullie de beste wensen voor 2013!
    x Hanny en Frans

• 28 December 2012 - 18:35

Ellen:

Prachtig!! Geniet ervan!
    Fijn dat jullie van Zuid Amerika genieten!

Liefs, Ellen

• 30 December 2012 - 19:48

Veronique & Herman:

Mega indrukwekkend. Is het afbreken van die grote stukken ijs wel ok qua global warming?
    We gaan meteen jullie volgende verhaal ook lezen, zijn net terug van een wereldreis naar Schiermonnikoog. Ook heerlijk, als was het maar drie dagen.