Van Chengdu naar Chamdo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Van Chengdu naar Chamdo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Van Chengdu naar Chamdo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

01 Juni 2007 | Nederland, Amsterdam

Even geen bericht verzonden want we hadden geen beschikking over internet. We zijn op 27 mei vertrokken naar Kangding. Onze gids/chauffeur is Nima en die gaat ons helemaal naar Lhasa rijden (totaal bijna 2500 km). Het begon allemaal met snelweg, ook in China begint men zich te ontwikkelen. Kangding is een van de plaatsen die we de komende tijd zullen bezoeken waar toerisme niet ontwikkeld is. Niemand spreekt Engels, ook niet in de hotels die speciaal geautoriseerd zijn om "foreigners" te ontvangen. In deze plaatsen dus ook geen internet. Wel is er veel te zien en we zullen nu ook weer wat foto's bijvoegen. Je raakt trouwens niet uitgekeken op alle mensen hier, het geluid van al het gerochel went ook nog niet echt. Onze chauffeur Nima dacht Lhasa al in 1 dag te moeten bereiken dus we hebben hem maar gevraagd iets rustiger te rijden. Vanaf dat moment konden we weer wat van de omgeving bekijken.

Op 28 mei gereden van Kangding naar Tuvao. Dit is afwijkend van het schema, maar Nima zijn vrouw en kind wonen in Tuvao en wij werden door haar ontvangen voor eten. Ondanks dat er meerdere malen was aangegeven geen vlees te willen eten stond er toch pork en Yakvlees op tafel. Gelukkig ook genoeg andere gerechten en een deel van de pork hebben we maar opgegeten. 's Avonds zou er Tibetaanse dans zijn in dit dorp. Dit begon met plusminus 20 mannen en vrouwen op een groot plein. Echter toen de muziek wat op gang kwam, werd de groep steeds groter. Een grote kring van uiteindelijk dik 100 mensen stonden te dansen op muziek. Dit duurde zeker wel 2 uur. We hebben er erg van genoten.
We hebben die nacht voor het eerst overnacht in een oud Tibetaans huis, met bijzonder vriendelijke eigenaars. 's Ochtends zat de hele bovenruimte die erg groot was vol met monniken, die waarschijnlijk een gebedsdienst zouden gaan houden.

• 01 Juni 2007 - 15:31

Anne Mieke:

Hoi Mariette en Theo,
    Erg bijzonder wat jullie allemaal zien en meemaken. Leuk om het op deze manier mee te beleven. Mochten jullie meedansen?
    Els is vanmiddag met 3,5 uur vertraging naar Gerard in London gevlogen; wat minder spectaculair dan Tibet maar voor haar een hele belevenis. Het lijkt er op dat ze haar examen gehaald heeft, 14 juni weten we het zeker.
    We blijven graag van jullie belevenissen op de hoogte en laten de uitslag ook naar Tibet verzenden (is daar wel internet?)
    Groet,
    Anne Mieke

• 01 Juni 2007 - 19:23

Tineke K:

Geweldig om met jullie mee te reizen en als deze foto's slechts een voorproefje zijn.... We zullen vanaf nu allemaal wat geduld moeten hebben vrees ik, maar ben heel benieuwd naar wat er nog meer aan 'Tibetaanse rooksignalen' gaat volgen!

Groeten!

• 01 Juni 2007 - 21:39

Keith:

Hoi Theo,

weet je wat een gerochel is? Vraag maar aan een amerikaan die geen Groningen kan zeggen :)

Je wordt nog een fotograaf voor The Lonely Planet als je zo doorgaat.

Enjoy the trip, zeggen ze. The destination is unimportant.

Tot de volgende keer.

• 02 Juni 2007 - 08:29

Henk:

Leuk om jullie reis op deze manier te kunnen volgen. Ik heb printjes van de verslagen gemaakt en laat deze aan Ma lezen (hoeft nog steeds niet op A3).
    Hoe is het met Eddy en Anne Marie. Doe ze de groeten.

• 03 Juni 2007 - 08:58

Ton Broekman:

Dag Theo , Mariëtte, Anne-Marie, Eddy

Eigenaardig hoe snel je went aan dagelijkse berichten en dan opeens hoor je 4 dagen niets van jullie. En ook al hadden jullie al laten weten voordat de reis begon ,dat er dagen tussen zouden zitten dat we niets zouden vernemen van de reizigers ,toch kroop er even iets van ongerustheid in ons hoofd. Wat is een mens in die gigantische landschappen?
    Als we jullie al tot 21-ste eeuwse helden moeten proclameren , dan wil ik ook een lans breken voor die chauffeur van jullie om tot diezelfde rang te worden verheven ( op z´n minst). Niet alles gaat over nette snelwegen . Vaak hobbelen jullie over zandwegen zonder vangrail en langs duizelingwekkende afgronden of komen jullie door wel zeer dunbevolkte gebieden waar de tijd heeft stilgestaan . Je zou zo maar Marco Polo tegen kunnen komen en niet verbaasd zijn.Dat lijkt me een van de meest fascinerende aspecten van jullie reis ; de tijd . Hoe ervaren jullie dat op dit moment?
    Wij hier reizen nog steeds met jullie mee
    en wachten jullie volgende berichten vol verwachting af.
    Wederom een hartelijke groet vanaf de Spaanse hoogvlakte. Hou jullie haaks !!!
    (mooie Nederlandse uitdrukking)

Ton , María Jesús , Antonio en Judith

• 03 Juni 2007 - 15:19

Arnout:

Hoi Theo en Mariëtte. Heel leuk om jullie zo te volgen, zeker met die prachtige foto's. Ik ben net terug van een week fietsen rond en over de Mont Ventoux, niets in vergelijking met wat jullei meemaken, maar toch ook een prachtige omgeving. De pijn in de benen is gelukkig al weer aan het verdwijnen. Ik volg jullei met belangstelling.
    Gr. Arnout

• 04 Juni 2007 - 08:22

René:

He speed travellers

sommige foto's gaan je fantasie te boven. Echt geweldig om deze te zien en ook jullie ervaringen te lezen.
    Is het Yakvlees echt niet weg te krijgen?
    Hebben jullie spierpijn overgehouden van het dansen of hebben jullie alleen voor bewondering gekeken? Heel veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag.

René