Afscheid van Nima - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Afscheid van Nima - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Afscheid van Nima

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

06 Juni 2007 | Nederland, Amsterdam

Inmiddels zijn we alweer 2 dagen in Lhasa, en hebben we vanochtend de Potala bezocht, maar daarover later meer. Dit bericht wijden we - mede geïnspireerd door de reactie uit Spanje - aan onze chauffeur Nima.
We hebben 9 dagen met Nima opgetrokken, en hij is niet alleen chauffeur, maar ook gids, monteur, komiek, en vooral Tibetaan.
We gaan de komende dagen zijn opmerkingen ('Are you happy') missen, net als zijn bidden op elke pas, bij gevaarlijke trajecten, en bij gebedsvlaggen op plaatsen waar ongelukken zijn gebeurd.
Onvergetelijk zijn zijn telefoongesprekken, die hij zeer geanimeerd voert. Bij elk binnenkomend gesprek klinkt het "wai, wai" (=hallo), en bij een slechte verbinding is dat al gauw waiwaiwaiwaiwai.
Gids zijn betekent hier ook eindeloze sessies op politiebureaus, om permits e.d. te regelen. Dat betekent na aankomst niet gelijk uitrusten, maar eerst weer zaken regelen.
Onvergetelijk was zijn vraag, op een moment dat wij vieren even een collectief dalletje hadden "Ladies and gentlemen, do you like chocolat?" - de echte Dove melkchocolade heeft nog nooit zo goed gesmaakt (terwijl we eigenlijk liever puur hebben), en nog nooit zo'n positief effect gehad. De stemming was direct weer op niveau, net als ons humeur.
Die keer dat de schokbreker afbrak heeft hij die binnen een halfuur provisorisch, maar effectief gerepareerd.
Nima is een gids die zijn eigen stijl heeft, maar meer dan elk van ons ooit heeft meegemaakt, luistert naar ons vragen, wensen, verzoeken.
Hij past zijn snelheid aan wanneer wij dat vragen, zoekt een ander hotel wanneer en hotel ons bij aankomst niet bevalt, stop wanneer we dat willen, laat ons fruit en andere lekkernijen proeven, kortom helemaal OK.

Dus: voor iedereen die naar Tibet wil, en een gids/chauffeur nodig heeft, hierbij zijn gegevens:

nimatour@hotmail.com
www.nimatour.com

's Avonds na aankomst hebben we Nima bedankt met een afscheidsetentje, in een door hem zelf geslecteerd Tibetaans restaurant in Lhasa.