Expeditie Cruise dag 1 (30 december) - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Expeditie Cruise dag 1 (30 december) - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Expeditie Cruise dag 1 (30 december)

Door: M+T

Blijf op de hoogte en volg Theo

30 December 2012 | Chili, Punta Arenas

Gisteren zijn we aan boord gegaan van de Via Australis, een van de (enige) twee schepen die in het zomerseizoen elk 2 keer per week een cruise maken rond Vuureiland en Kaap Hoorn: de zuidpunt van Patagonië. Naast het zusterschip zullen we de komende dagen slechts één andere boot tegen komen, een eenzaam zeiljacht. Sinds de aanleg van het Panamakanaal is het hier behoorlijk stil geworden.

Na de controles kom je op de boot en kun je naar de aan jou toegewezen cabin. Deze zijn niet echt klein en hebben allemaal uitzicht op zee. Ook de tafels zijn toegewezen en we zitten aan tafel 4 met een Russisch, Engels en Frans stel en een Duitser. Een gezellige internationale groep en we hebben veel plezier aan tafel. De eerste nacht is nog een beetje wennen. Licht slapen en korte nachten. Er is tijdens de cruise een programma met excursies, presentaties etc. Tussendoor kun je dan nog eventjes een siësta houden.

Deze reis is niet alleen een cruise, maar ook een expeditie. Naast de gewone crew voor brug, keuken, machinekamer etcetera, is er een aparte expeditie crew, die de dagelijkse expedities organiseert en begeleidt.
Voor elke expeditie, twee keer per dag, gaan we van boord met behulp van zodiacs, oftewel kleine rubberboten met pittige buitenboordmotor.

De eerste keer is op Kaap Hoorn. Daar staan wat memorials en een vuurtoren, waar een vuurtorenwachter woont met vrouw en twee kinderen. Lekker eenzaam, met slechts enkele bezoekende boten per week.
De zee kan hier ruw zijn, en het is daardoor niet altijd mogelijk om aan wal te gaan. Vandaag wel, het is gewoon goed weer. Weliswaar af en toe een buitje, maar weinig wind en regelmatig wat zon, waarbij de temperatuur snel stijgt, van zo'n 5 tot 8 graden tot ruim boven de tien.
Na een korte wandeling waarbij we ook grote vogels - albatrossen? - zien, gaan we weer terug aan boord.

Aan het eind van de middag maken we in Wulaia Bay een wandeling (klim) van ongeveer twee uur heen en terug. Aan het eind van de klim is er een stuwmeer, gemaakt door bevers, waarvan we er een paar zagen. Vandaag zien we overigens ook de eerste zeeleeuwen en dolfijnen, die soms een tijdje meezwemmen met de boot.
De expedities worden goed begeleid, we worden ook ingedeeld in kleinere groepen. Daarna hebben we 's avonds nog weer lekker gegeten en nog even naar de bar en dan is er zo weer een dag voorbij.