Aankomst in Peking - Reisverslag uit Beijing, China van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Aankomst in Peking - Reisverslag uit Beijing, China van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Aankomst in Peking

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

19 Mei 2007 | China, Beijing

We zijn begonnen. Lekker uitgerust en geslapen schrijf ik dit op de binnenplaats van ons hotel in Peking. De lucht is strak blauw, de zon schijnt volop maar in de schaduw is het aangenaam koel.
Donderdagmiddag zagen we Eddy en Annemarie op Schiphol. Een laatste kop koffie bij de Delifrance en vervolgens op weg met de KL 897.
's Morgens om 8.30 uur landden we in Peking. We hadden drie formulieren moeten voorzien van naam en nummers, toch gingen de grensformaliteiten heel snel net als de transfer naar het hotel. Er was al 1 kamer beschikbaar, snel de bagage gedropt, de warme kleren verruild voor wat luchtigers en tegen 10 uur liepen we door het centrum van de stad.
Vanuit de hutong (oude laagbouw stadswijk) kwamen we binnen enkele minuten terecht op de Wangfujing Dajie, de moderne winkelpromenade, volledig voorzien van MacDonalds, Starbucks en alle gerenommeerde merkwinkels.
We lopen door richting Tianmanmenplein. Al snel komen we bij de buitenmuur van de verboden Stad. Het portret van Mao overziet nog steeds het grote plein. Op het plein is het druk. Veel vooral Chinese toeristen en vrijwel net zoveel verkopers van vlaggetjes, petjes en vliegers.
Het plein is zo groot dat de enorme omvang van de Great Hall of the People een beetje wegvalt. De Hall omvat tientallen zalen die elk duizenden mensen kunnen herbergen.
We lopen langs het mausoleum van Mao naar de zuidkant van het plein om via de stadspoort naar de oudere winkelstraten te lopen. Jammer, maar deze stadswijk is even gesloten: een paar kilometer schutting beschilderd met idyllische toekomstplaatjes omsluit het gebied, dat nu een grote bouwplaats is geworden.
De jetlag begint toe te slaan en we nemen een taxi terug naar het hotel voor een siësta.
Aan het eind van de middag weer een stadswandeling. Eerst door de hutongs in de buurt van het hotel, waar we op straat wat lychees eten. Dan weer naar de modernere winkelstraten waar we ergens een biertje drinken.
Later nog wat gegeten met een eerste fles witte wijn, Chinese en aardig lekker ook. De avond hebben we vroeg afgesloten met een kopje thee op de binnenplaats van hotel Hao Yuan.

• 19 Mei 2007 - 09:02

Rob En Wendy:

Ni hau!

Een heel fijne vakantie! Neem het ervan en laat die honden en katten lekker lopen.

groetjes Rob en Wendy

• 19 Mei 2007 - 10:02

Henk:

Vlotte reis + aankomst dus, ga zo door.

In het boek "China per trein" van Paul Theroux rochelen en spugen Chinezen als ware het hun tweede natuur, waarbij opvalt dat daarna geen welgemikt schot volgt maar dat "de geproduceerde nattigheid" in een soort anticlimax vlak voor hun op de grond belandt. Valt dit gebruik nog op of is dit intussen een verdwenen cultus?

• 19 Mei 2007 - 12:35

Marije:

Dag reizigers
    Heel veel plezier nog en de groetjes aan mijn ouders.
    Leuke site.

Groetjes, marije