Xiahe - Reisverslag uit Xiahe, China van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Xiahe - Reisverslag uit Xiahe, China van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Xiahe

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

22 Mei 2007 | China, Xiahe

Xiahe is de eerste etappeplaats tussen Lanzhou en Chengdu. Het ligt op 3000 meter hoogte midden in de bergen.
De eerste dag hebben we het Labrang klooster bezocht. Daar zijn nu nog 800 monniken en duizend in opleiding. Het is het grootste boeddhistische klooster buiten Tibet.
's Morgens hebben we een rondleiding gehad waarbij we vele pelgrims zagen en een ceremoniële bijeenkomst van de monniken.
's Middags hebben we de omgang gemaakt langs de buitenmuren van het complex, dat is ruim 3 km. Bij het maken van een foto van drie pelgrims kwam er een oude man kijken bij ons toestel. Hij was nu toch wel heel erg nieuwsgierig geworden. Hij vond het prachtig om de foto te zien en liep verder met ons mee. Hij bleek een prima gids te zijn. Hieronder zie je hem ook op de foto met de gebedsmolen in de hand. Hij was een pelgrim maar wist ons prima in het Chinees uit te leggen wat we moesten gaan bekijken. We hebben op dat moment Eddy maar even uit functie ontheven.
Het is moeilijk om de indrukken die je hier op doet te beschrijven. Ook het prostreren:
De mensen hebben een paar handbeschermers en matrasje om hun buik. Ze gaan van staande houding naar handen en voeten en vervolgens gaan ze helemaal liggen en zwaaien ze de handen voor zich, boven het hoofd.
Ze prostreren vele malen achter elkaar (staan-liggen-staan-liggen): hier bij Labrang 3 km, maar sommigen doen dit tot aan Lhasa.

Mariette had een halskettinkje gekocht en bleek daardoor erg populair bij de oudere dames. Ze hebben van alles geprobeerd om dit kettinkje te krijgen, echter er was maar een kettinkje en er waren twee oude vrouwtjes, die mekaar om de oren sloegen omdat de een blijkbaar eerder was dan de ander. Geen van beiden gingen met het kettinkje heen. Met een hoop gelach vervolgden zij hun pelgrimtocht.

• 22 Mei 2007 - 21:36

Edp$mwe:

Ha Theo en Mariet, leuke stukjes geschreven. Volgens mij hebben jullie hier wel feeling voor. Anyway...Het lijkt mij een leuke trip, maar wel moeilijk qua communicatie. Volgens mij is dit kooster laatst op tv geweest. Ik wens jullie veel plezier, en Theo spreek je gauw!

Gr MWE