Lhasa aankomst - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Lhasa aankomst - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Lhasa aankomst

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

06 Juni 2007 | Nederland, Amsterdam

Nog even terugkomend op de laatste etappe, Bayi - Lhasa.
's Avonds hebben we bij een moslim restaurant voor het eerst " stokjes" gegeten: aan stokjes geprikte stukken groenten, aardappelen, enz. De stokjes zijn lekker gekruid, en vormen een aangename afwisseling op het toch wel monotone Chinese menu dat we dagelijks ervaren.
De rekening bedraagt 27 juan (2,70 euro) voor vier personen, en dat is een nieuw record.
Als eerste bezienswaardigheid zagen we Basum Tso. Een prachtig blauw meer, met een pittoresk eilandje met daarop een klein klooster. omdat dit inmiddels door de lokale overheid tot toeristische trekpleister is gebombardeerd betekent het ook busladingen toeristen, lawaaierige souvenirshops, kortom, een snel afnemende charme.
Het oorspronkelijke plan was hier te overnachten, maar al snel besluiten we vandaag door te reizen en elders onderdak te zoeken, overigens nadat we wel even van de verzameling mini stupa's op het strand bij het eiland genoten hebben.
We genieten onderweg weer van alle nomaden tenten die we in de groene graslanden zien. De grotere tenten zijn volledig zwart, doordat ze bedekt zijn met yak haar. Soms staat er vlakbij zo'n grote tent een kleine witte tent: dat betekent dat er een trouwpartij heeft plaatsgevonden, en er een nieuwe familie gestart wordt. In de loop der jaren wordt ook deze tent bedekt met yak haar, en wordt ie langzaam zwart.
Wanneer we in Kongdo Gyamda een hotel vinden, blijkt dit niet alleen smerig te zijn, maar ook elektriciteitsloos. Omdat Lhasa nog maar een paar uur weg is, besluiten we vandaag al naar Lhasa af te reizen. We komen daar om een uur of 19:00 aan, in een fantastisch hotel (elektriciteit!, douche!, warm water!, volledig ingerichte en uitgeruste bar! internet! enz). 's Avonds vieren we het afscheid van Nima met een etentje, zie vorig bericht.

De volgende morgen ontbijten we op het dak - en zijn ernstig onder de indruk van het uitzicht; we zien het Potala paleis, temidden van het dal c.q. de hoogvlakte waarin Lhasa ligt, omringd door besneeuwde toppen.
Vandaag doen we het rustig aan: we gaan kaartjes halen voor een bezoek aan het Potala paleis (morgen, 6 juni). We bespreken 's middags het vervolg van de reis met de lokale agent, waarbij we weer een aantal veranderingen in het geplande reisschema doorvoeren, enerzijds op basis van onze recente ervaringen, anderzijds vanwege het feit dat sommige wegen gewoon niet begaanbaar zijn momenteel. Dit betekent dat we een dag langer in Lhasa blijven, en dat bevalt ons uitstekend.

's Avonds ontmoeten we in de bar Petra en Herm (die ook een site hebben op .waarbenjij.nu). Ons verblijf in de bar vanaf ca. 16:30 uur tot sluitingstijd zorgt voor een rekening zoals we die nog niet eerder gezien hebben.

De volgende ochtend bezoeken we het Potala paleis: een zeer indrukwekkende belevenis. Het Potala paleis is/was de zetel van de Dalai Lama - tot het moment waarop hij het land moest uitvluchten, ruim 40 jaar geleden. Jammer genoeg mogen we binnen geen foto’s maken, dus kunnen we er hier weinig van laten zien.
's Middags relaxen we wat - en zit ik deze website up te daten, later gaan we weer verder met het verkennen van Lhasa.

• 06 Juni 2007 - 09:34

Marjolijn:

Wauw! Ontzettend mooi zo'n reisverslag, met daarbij nog geillustreerd te worden door allerlei foto's (rawok tso erg mooi).. Geniet er nog van! En blijf vooral doorgaan met dit "dagboek"..

Groetjes jullie nichtje Marjolijn

• 06 Juni 2007 - 10:42

Anne Mieke:

Fantastische foto's. Wat een ontbijt moet dat geweest zijn. Het Potata paleis herken ik van de film 'Seven years in Tibet'. Bijzonder om dat op een foto van jullie te zien en te weten dat jullie er nu (ik schrijf 6 juni) zijn!
    Blijf ons vooral op de hoogte houden, het is of een beetje met jullie mee mogen reizen.

• 06 Juni 2007 - 11:24

Jan En Betsie Paf:

Hallo allemaal, hardstikke leuk dat we van jullie belevenissen mogen meegenieten. De foto's zijn prachtig. Veel plezier nog en de groetjes uit Haaksbergen.

• 06 Juni 2007 - 14:05

Hanny:

Hoi Theo en Mariette,
    Het is iedere keer weer adembenemend mooi! De foto's met het verhaal erbij. Mariette: dank voor je smsje
    groetjes Hanny

• 06 Juni 2007 - 19:50

Jan Broekman:

Omdat de internetverbinding er een tijdje uit is geweest pas nu een berichtje van ons. Mooie site om jullie reis te kunnen volgen.

Lieve groetjes
    uit Diepenveen

• 06 Juni 2007 - 20:12

Rob En Wendy:

nou, ik ben mijn vorige berichtje kwijt. Misschien heb ik die al per ongeluk al verzonden, terwijl ik nog een zeer prangende vraag heb. Namelijk: komen jullie op muren van huizen ed. ook fraaie schilderingen tegen van bepaald mannelijke lichaamsdeel?

Nog heel veel plezier!

Rob en Wendy

• 07 Juni 2007 - 16:50

Tineke Van Werkhoven:

Genieten bijzonder van jullie verslag en foto's wat een feest.
    Staan aan de vooravond van onze vakantie naar Zuid Frankrijk en heb besloten nu dan eindelijk het boek Tibetaanse perziken te lezen wat al even in huis was, blijven we toch een beetje bij jullie in de buurt!!!
    Geniet van de verdere reis en wij zien elkaar weer eind juni.
    Groeten, Bas en Tineke

• 08 Juni 2007 - 09:34

Han En Annielis:

Als we dit allemaal zien krijg je wel heel erg veel zin in weer een vakantie. Goh wat beleven jullie ontzettend veel, wat een indrukken. Heerlijk dat jullie af en toe wat bij kunnen komen en begrijp de soms ietwat bedrukte stemming vanwege de vermoeidheid. Blijf genieten veel plezier Han en Annielies

• 08 Juni 2007 - 12:56

Keith:

Hoi Theo,

Ik geniet van iedere aflevering en zie uit naar een uitgebreid verhaal over een Belgisch Biertje met zo nu en dan een gerochel als leesteken!

Heb mij al jaren geleden voorgenomen naar Tibet af te reizen en wie weet...Door de fotoos ben ik nog meer geprikkeld het ook daadwerkelijk te doen.

Tot in de pruimentijd!