Het Einde van de Wereld - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Het Einde van de Wereld - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Het Einde van de Wereld

Door: T+M

Blijf op de hoogte en volg Theo

29 December 2012 | Argentinië, Ushuaia

Een weekje te laat, volgens de maya kalender, maar toch: we zijn er. Het einde van de wereld, en het wordt je hier flink onder de neus gewreven. Het einde van de wereld wijn, de einde van de wereld spoorlijn, een einde van de wereld museum. Oftewel Ushuaia, de zuidelijkst stad van Patagonië en daarmee van de wereld.

Vertrekpunt voor zuidpoolexcursies, en tochtjes naar bijvoorbeeld de Falklands, die hier natuurlijk de Malvinas heten. Bij de haven staat een groot bord dat vermeldt dat Engelse piraten hier niet welkom zijn etc.

Voor ons is Ushuaia het vertrekpunt voor een cruise naar Chili. Tijdens die reis zijn we niet bereikbaar: geen internet, geen telefoon. En dus ook geen aanvullingen van dit dagboek de komende ruim vier dagen.

Vanuit Ushuaia heb je rondom uitzicht op besneeuwde bergen. Vanmorgen zijn we met taxi, stoeltjeslift en te voet een flink stuk omhoog gegaan, en kwamen bij een gletsjer in een sneeuwbuitje terecht. De boomgrens ligt hier laag, op zo'n 700 meter. Warme zon wordt daar afgewisseld met ijskoude wind. Een mooi uitzicht over het 65.000 zielen tellende Ushuaia, met aan de overkant het Chileense deel van Vuureiland.

We wensen jullie een goed uiteinde, (niet) te veel oliebollen, en voor jullie allemaal (en voor sommigen van jullie in het bijzonder) gezondheid in 2013.

Mariëtte en Theo

• 29 December 2012 - 19:48

Tim En Marjolijn:

Erg leuk om te lezen! Nu al benieuwd naar de foto's! Veel plezier op het water de komende dagen en ook voor jullie een goed uiteinde en alle geluk voor 2013..!

Liefs uit Utrecht!

• 30 December 2012 - 10:31

Thijs:

Gelukkig nieuwjaar!

• 30 December 2012 - 13:11

Annielies:

Ook voor jullie een heel goed en reislustig 2013.
    Geniet van de cruise
    Han en Annielies

• 30 December 2012 - 19:52

Herman En Veronique:

Wat een bijzondere reis maken jullie. Veel plezier aan boord en een gelukkig en gezond 2013 toegewenst!

• 30 December 2012 - 21:02

Wendy, Peter Jan Willem En Rob:

Gelukkig nieuw jaar vanuit een nat en winderig Nijmegen.
    hebben jullie al pinguins en walvissen gezien? En ijsberen :-)?
    wat gaan jullie met oudjaar doen? Ze hebben toch wel oliebollen? zo niet, dan bewaren we er wel een paar.
    hartelijke groet

• 01 Januari 2013 - 13:29

Bets & Bart:

Hoi Globetrotters, ook vanuit Schalkhaar wensen we jullie 'n heel gelukkig Nieuwjaar, aan de reisverslagen te zien maakt deze reis al heel veel indruk op jullie. (tot nu toe) dit hebben jullie al in de pocket, de rest blijft nog spannend, we zijn benieuwd, heel veel plezier .
    Hgr Bets & Bart

• 02 Januari 2013 - 08:06

Miryam:

Happy New Year! Een mooi en bijzonder 2013 gewenst.
    Groetjes, Mark & Miryam

• 02 Januari 2013 - 08:51

Arnout:

Altijd weer leuk om jullie verslagen te lezen, het allerbeste voor 2013.
    Groeten Arnout

• 03 Januari 2013 - 23:21

Marjon:

Alle goeds voor 2013!
    Maak er een mooi jaar van, het begin is al prachtig!

Liefs,
    Marjon