Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Chengdu

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

27 Mei 2007 | China, Chengdu

Op 25 mei reden we van Songpan naar Chengdu, vanuit de bergen naar het laagland.
De etappe was in vergelijking met vorige dagen wat monotoon: een grote afdaling van meer dan 200 km, rijdend door een dal, met een riviertje dat van een smalle beek in een kolkende stroom veranderde. Verder alleen een dikke file gezien.
En by the way, onderweg heeft Mariette nog wel even op een albino yak gezeten.
In Chengdu blijven we 2 dagen; als we dit schrijven (27 mei) staan we op het punt om naar Kangding af te reizen.
Chengdu is een moderne miljoenenstad; het verkeer wordt gekenmerkt door de afwezigheid van brommers en motors. Tenminste: degene die je ziet zijn allemaal voorzien van electro motors, je hoort en ruikt ze dus niet. Op deze manier proberen ze wat te verbeteren aan de lucht. Dat is nodig, want er hangt dagelijks een wolk van smog over de hele stad en omgeving. En dat is met de temperatuur hier van 30+ graden geen pretje.
Verder is hier het grootste Panda research center van de wereld en daar hebben we ook een bezoek aan gebracht. We hebben Panda beren en rode Panda beren gezien. Mariette werd in de gelegenheid gesteld om een rode baby Panda beer te voeden. Dit gaat heel zorgvuldig, met een OK-jas aan en handschoenen in een aparte ruimte. Het was wel heel enerverend.

Tot slot voor vandaag bedanken wij iedereen voor de reacties. Dat stimuleert ons zeker om het dagboek bij te blijven houden.
We zullen alle honden en katten hier laten lopen, het worden er overigens wel steeds meer.
Er wordt hier nog wel gespuugd, maar veel minder dan in het verleden. In Beijing schijnt het niet meer te mogen en daar is het dan ook bijna verdwenen.
Wij feliciteren Hanny met de nieuwe woning, onze oude man Keith met zijn verjaardag en Gerard en Anne Mieke met hun kennismaking met Cuby.

• 27 Mei 2007 - 12:40

Ton Broekman:

Dag Theo, Annemarie , Mariëtte en Eddy,

Een beroemde Engelse kardinaal (Newman)schreef ooit zoiets als dat de persoonlijke moed niet gezocht moet worden in iets planmatigs, doch in het vechten tegen onverwachte risico´s. En ook al hebben jullie de reis zorgvuldig voorbereid, gepland zou je kunnen zeggen, toch beschouw ik jullie vieren als vermetele lieden die in staat zijn om met moed en improvisatietalent onbekende wegen te gaan . Met die moed worden jullie nu dagelijks beloond met prachtige onbekende landschappen en fascinerende lokale culturen waar wij slechts van kunnen dromen.
    Blijf het dagboek ook vooral doorschrijven, want dat is de basis van een toekomstig boek geïllustreerd met beeldschoon fotomateriaal.
    Hou jullie haaks en geniet met volle teugen van de reis.

met hartelijke groet,

Ton , María Jesús , Antonio en Judith

• 28 Mei 2007 - 11:32

Annielies:

Hoi wereldreizigers, Leuk om te lezen dat jullie je zo amuseren en wat een indrukken doen jullie weer allemaal op. Nu ik dit schrijf 2e Pinksterdag 28 mei komt het hier met bakken uit de lucht maar het is niet koud wel ongezellig. We gaan straks maar een bioscoopje pikken. Heerlijk dat jullie je zo amuseren en enig die verhalen. Het lijkt me wel allemaal heel vermoeiend maar ach jullie zijn nog heel erg jong. Toch af en toe maar wel een rustdag nemen hoor anders moet je na de vakantie twee weken bijkomen. Groet we blijven jullie volgen Han en Annielies

• 28 Mei 2007 - 11:45

Helene En Jan:

Hoi globetrotters,

Wat leuk dat wij jullie vanaf een afstand van vele duizenden kilometers kunnen volgen tijdens deze reis. De foto's geven een mooi sfeerbeeld van het land, haar cultuur en de mensen. Vooral als je niet zo globetrotterig bent ingesteld bent als wij, is het wel erg indrukwekkend. Wij wensen jullie verder een heel mooie reis, geniet van alle indrukken die jullie daar opdoen en bewaar ze voor altijd...

Tot slot nog een prangende vraag van Helene aan Annemarie: "Ik weet dat het zeker niet Het Doel van deze reis is...maar ben je nog wat kilootjes kwijtgeraakt inmiddels?"

Groeten vanaf de Worp

Helene en Jan

• 29 Mei 2007 - 07:22

Ellen En Bob:

Hoi Theo en Mariette

Wat een mooie verhalen zeg. Klinkt als een mooie toekomstige reis voor ons. Want Azie staat nu ook wel hoog op het verlanglijstje. Gisteren in jullie huis de film Himalaya gekeken en aan jullie gedacht. Geniet van de reis!

Groetjes, jullie nichtje Ellen en Bob natuurlijk.

• 29 Mei 2007 - 10:08

René Boon:

Hoi wereldreizigers,

lijkt mij een geweldige ervaring als je jullie belevenissen zo leest. Routes kun je plannen, maar gebeurtenissen niet. Dus hou me op de hoogte van jullie trip.
    Maak veel digitale opnames en leuke anecdotes.

Hier regent het en is het slechts 11 graden. In het Pinksterweekend leuke dingen gekocht, dus breng ik de komende periode veel tijd door mijn nieuwe gadgets.

En als ze spugen, gewoon terug doen...

Geniet ervan en de groeten.

René Boon

• 29 Mei 2007 - 21:03

Hanny:

Echt heel leuk om op deze manier met jullie mee te reizen! Ik ben net met het onderwerp "transport" bezig in mijn lessen en heb t dus ook over elektromotoren! Kun je geen filmpje met (geen) geluid sturen van die stille vervoersmiddelen, dat zou wel een heel concreet voorbeeld zijn voor de leerlingen!

Super. Take care & Have fun!

groetjes Hanny
    Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal!

• 06 Juni 2007 - 05:25

Gerrit:

Leuk,die foto van Mariette met de jonge Panda. Nog niets veranderd, onze Mariëtte. Als er geen kat is, moet de panda het verduren. Je hebt het geluk dat het niet Bokito is, of een losgebroken tijger. Zijn die daar trouwens ook?

Trouwens het eerste "bewijs" dat jullie echt in China zitten, en niet gewoon lekker op bv een terras in Zeeburg, je vrienden voor de gek houdend dat je een wereldtrip maakt.

Doe de Dalai Lama de groeten.
    Oh nee dat kan niet, die is verbannen naar India. Goed, dan maar bij de volgende trip.

In dit gedeelte van China lijken de mensen trouwens erg veel op die in Ladakh, waar wij 8 jaar geledn waren, dezelfde verweerde bergvolk gezichten. Ook de schoolkinderen zijn evn enthousiast. Verder zie je ook het zelfde weidse en droge landschap.

Groeten, ook van Tanja