Van Chamdo naar Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Van Chamdo naar Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Van Chamdo naar Lhasa

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

05 Juni 2007 | Nederland, Amsterdam

Het is vandaag 5 juni, en we zijn inmiddels via een internet arme route in Lhasa aangekomen. Een overzicht van de hoogtepunten:

29 mei - van Tuvao naar Ganze
Een rit door mooie graslanden. Zagen we in vorige ritten af en toe een besneeuwde top, nu zien we complete besneeuwde bergketens, met hier en daar een gletsjer. We stijgen langzaam verder, via enkele passen van ruim 4000 meter overnachten we in Ganze op zo'n 3600 m. Vanwege die hoogte houden we bij aankomst de inspanningen beperkt.
Onderweg komen we voor het eerst pelgrims tegen die wandelend op weg zijn naar Lhasa. Ze denken er ongeveer 60 dagen voor nodig te hebben.

30 mei - Acclimatiseren in Ganze
Een bezoek aan het ruim 540 jaar oude Ganze klooster. Geen grote wandeling, en geen grote klim, maar al die trappen merk je toch goed op deze hoogte. We treffen het wanneer bij aankomst net de dagelijkse discussie oefening begint. Om de argumenten kracht bij te zetten klapt een monnik met veel vertoon in zijn handen.
Dit klooster is gebouwd in een soortgelijke stijl als het Potala paleis in Lhasa, dat wil zeggen veel verdiepingen. We krijgen een rondleiding, en gelukkig zijn er enkele Taiwanese dames die het Tibetaans van onze gids in het Engels kunnen vertalen, zodat we snappen wat er gebeurt. We ondergaan een ritueel, waarbij we een symbolische slok nemen, en vervolgens een rode stip op het voorhoofd krijgen (het derde oog),met als gevolg dat we lang zullen leven. Veel bezoekers zijn er hier nog niet geweest, wij hadden nummers 303 etc.

31 mei - Ganze - Derge
Geen al te lange rit vandaag, met als hoogtepunt de Cho La pas, op ruim 5000 meter hoogte een nieuwe top.
Helaas is het slecht weer: veel mist en (mot) regen, weinig zicht op de pas. Voordeel is dan wel dat ie minder eng is: het is een smalle onverharde weg, met steile afgronden. Gelukkig was er weinig verkeer, en hebben we geen problemen ondervonden.
Bij aankomst direct naar het Bakong Scripture Printing Press and Monastery gegaan. Hier worden de originele gegraveerde houten tabletten bewaard van zo'n 70% van de Tibetaanse literatuur - een indrukwekkend gezicht. Deze techniek passen monniken hier nog steeds toe: ze maken afdrukken met bestaande originelen, en snijden ook nog nieuwe blokken.

1 juni - Derge - Chamdo
Een lange rit, waarvan met name de laatste paar uur ons erg zwaar viel. Dit heeft ook te maken met het feit dat afstanden, hoogtes enz. zoals die op kaarten en in reisboeken vermeld staan nogal fors kunnen afwijken van de werkelijkheid. Zo kwamen we over 3 passen van meer dan 4000 meter, 1 minder dan volgens de kaart te verwachten viel. Uiteraard is de kwaliteit van de weg hier zeer onvoorspelbaar - van gloednieuw asfalt tot zeer onverhard.
We rijden het officiële Tibet binnen, door de grensrivier over te steken. We zien weer pelgrims op weg naar Lhasa (zoals we dat in het vervolg dagelijks zullen zien), nu voor het eerst ook prostrerende pelgrims. met behulp van Nima, onze gids/chauffeur, kunnen we een praatje met ze maken - meestal vinden zij ons net zo bijzonder als wij hen.
's Avonds bij het eten voor het eerste ge"hotpot" - lijkt een beetje op fonduen, maar dan anders. Het gloednieuwe hotel waar we overnachten is nu al verslonst: schoonmaken is iets heel relatiefs, en die honderden brandvlekken van op het tapijt uitgedrukte sigarettenpeuken raak je ook niet meer kwijt.

2 juni - Chamdo - Pasho
Een korte rit die wat langer uitvalt dan verwacht. We beginnen vanuit Chamdo met een weg die langs de Mae Kong loopt, de rivier die we op allerlei plaatsen in Thailand en Vietnam in vorige reizen al tegen kwamen. We passeren weer enkele passen, waarvan de hoogste vandaag 4600 meter is, met een spectaculaire, onverharde afdaling naar zo'n 2500 meter, over een afstand van zo'n 30 km. Naast een groepje ezels kwamen we ook een stel enthousiaste fietsers tegen.
De tocht voerde ons over een groene hoogvlakte, waar we weer duizenden yaks tegen kwamen en het volgens de locals hoogst gelegen burgervliegveld ter wereld, op 4300 meter (maakte overigens wel een rustige indruk).

3 juni - Pasho - Bayi
Een wat langere rit voert ons over diverse passen. We zien hier steeds meer dieren op de weg, voornamelijk ezels, schapen, geiten, yaks en paarden. Wat begint op te vallen is het grote aantal pool- en snookertafels dat je tegenkomt, en de meesten staan gewoon buiten. Pooltafels vind je vaak zelfs op de passen die je passeert. En met regelmaat wordt je uitgenodigd om mee te doen. Uit ervaring kan ik nu zeggen dat het spelen met vierkante ballen niet eenvoudig is.
We komen onze eerste Tso tegen. Tso betekent meer, en daar hebben ze er hier aardig wat van. Veel Tso's hebben hier een speciale betekenis, wat weer inhoudt dat je om een Tso veel gebedsvlaggen tegenkomt, en vaak rondom een Tso lopende pelgrims.

4 juni - Bayi - Lhasa
Voor de 2e keer komen we over een pas van meer dan 5000 meter, deze keer met goed weer, op een grotendeels verharde weg.
Omdat dit bericht inmiddels wel lang genoeg is, laten we het voor vandaag hierbij.

• 06 Juni 2007 - 08:49

Gerrit:

Hallo Theo en Mariette,

Mijn reactie op Lhasa heb ik per ongeluk bij Chengdu geplaatst.
    Leuke Chauffeur hebben jullie trouwens. Is die reparatie die hij uitvoert tijdens de tocht naar Lhasa?

Hebben jullie trouwens nog ongelukken of bijna ongelukken meegemaakt? Toen wij van Delhi naar Chandigar met de jeep gingen over een "driebaansweg" wilde iedereen elkaar constant inhalen, en wisten om de paar minuten nog net een botsing te voorkomen, door op het allerlaatst uit te wijken. Daar maakten ze in India een sport van.

Groeten

Gerrit en Tanja

• 06 Juni 2007 - 08:52

Gerrit:

Wat ziet die Himalaya er indrukwekkend en dreigend uit.
    Daar is het wel nodig dat je de Goden op je hand hebt