Phnom Penh woensdag 9 en donderdag 10 juni - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Phnom Penh woensdag 9 en donderdag 10 juni - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Phnom Penh woensdag 9 en donderdag 10 juni

Door: Mariette en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

10 Juni 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Zoals al eerder gemeld in een reisverslag konden we dus niet met de boot naar Phnom Penh, maar hebben we dit met de bus gedaan. Een goede bus, die zes uur later de hoofdstad heeft bereikt. Onderweg komen we weer langs rijstvelden en veel huizen op palen. Die huizen worden op palen gebouwd vanwege het water dat hier heel hoog kan komen en het hele gebied onder water stroomt.
Het was een mooie reis en bij aankomst stond er al weer een auto te wachten om ons naar ons hotel te brengen. Wat overigens opvalt hier in Cambodja is dat de mensen die hier rijk zijn, echt dikke auto's hebben. Het gewone gezellige kleine autootje hebben ze hier niet, het zijn allemaal grote, dure luxe bakken en dan noem ik Hummers en grote SUV's, Mercedes Sport etc.
De rest van de bevolking heeft als enige luxe artikel in dat kader al hoogstens 1 brommer voor het hele gezin en zie je dus regelmatig een brommer met papa, mama en 2 tot 3 kindertjes en een grote boodschappentas.

In Phnom Penh hebben we de eerste dag een beetje rondgeslenterd. We hebben ons naar een shopping mall laten rijden, maar ook dat heeft hier nog lang niet het niveau van de prachtige shopping malls in Bangkok. Vervolgens zijn we naar een oude markt geweest onder een Art Deco koepel, mooi gemaakt, veel goud en zilver te koop en snel uitgekeken. Vervolgens een wandeling gemaakt terug naar het hotel door de snikkende hitte. Het zweet loopt in straaltjes langs gezicht en rug, maar toch volhouden!
Daarna wacht een heerlijk zwembad met koud water op ons en kunnen onze voeten en benen weer tot rust komen.

Vandaag, onze tweede dag, stond Ek Choeng Memorial en het Tuol Sleng Genocide Museum op ons programma. Het fijne hier is dat de tuktuk je overal naar toe brengt en je deze ook kunt inhuren voor een toertje van het een naar het ander. Zo zijn we eerst de stad uitgegaan, naar Ek Choeng Memorial ofwel de Killing Fields. We wisten van te voren dat we dit ook wilden zien en dat dit een onderdeel zou zijn van onze reis naar Cambodja, maar het is echt heftig. De Killing Fields zijn massagraven van vele mensen die door het regime van Pol Pot (Rode Khmer) wreed zijn omgebracht. Ieder intelligent of intelligent ogend (o.a. brildragend) persoon werd gevangen genomen en gemarteld. Ze werden naar de Killing Fields gebracht, 15 km buiten Phnom Penh en daar omgebracht en vervolgens in massagraven gegooid. Er zijn daar een aantal massagraven opengemaakt en met forensisch onderzoek is bepaald of het hier ging om mannen, vrouwen of kinderen, hun leeftijd en zo mogelijk hun doodsoorzaak. Ze hebben alle botten van de opgegraven beenderen schoongemaakt en verwerkt in een monument, bijzonder indrukwekkend en daarbij een museum met verhalen van enkele overlevenden.

Het maakt een diepe indruk op ons.
Het museum dat we daarna bezochten was de oude gevangenis in Phnom Penh. Mensen, die niet wilden luisteren, arts of rechter waren, te intelligent waren of niet de mensen die beoogd werden door Pol Pot om aan een nieuw Cambodja te werken, tegen het kapitalisme en tegen de westerse invloeden werden gevangen genomen en gemarteld en uiteindelijk omgebracht. Van vele van die mensen zijn bij binnenkomst foto's gemaakt, die daar dan nu ook allemaal tentoongesteld zijn. Een en ander speelt zich af van april 1975 tot 1979 en je kunt je voorstellen dat dit voor veel mensen hun familie betreft. Deze mensen zijn allemaal omgebracht en in de massagraven terecht gekomen. Ook zijn er nog vele massagraven onaangeroerd gebleven.
Het is verschrikkelijk om te zien en om je te realiseren dat je op dat moment zelf bijv. naar de middelbare school ging.......

Als laatste op het programma hadden we de Nationale Bibliotheek staan. Door de Rode Khmer zijn veel boeken destijds op straat gegooid. Ook zijn gelukkig weer boeken teruggekomen, maar het was wel heel armoedig als je dit de Nationale Bibliotheek moet noemen. De collectie was niet groter dan van een (Nederlandse) plattelandsbibliotheek. Wel zijn alle boeken geclassificeerd en gecategoriseerd en al op de buitenkant kun je zien in welke taal het boek geschreven is (Frans, Engels of Khmer). Jammer dat we daar snel waren uitgekeken!

Mariëtte heeft 's avonds nog mee gedaan aan een bodyshape les in de openlucht voor een kwartje om de conditie toch een beetje bij te houden onder toeziend oog van een biertjes drinkende Theo. Wel leuk om in 30 graden Celcius op de boulevard aan de Mekong oever mee te doen met zo'n Cambodjaanse groep van vrouwen en enkele mannen. Uiteindelijk waren we wel met zo'n 30 mensen.

Het is hier nu donderdagavond en morgenochtend vroeg gaan we Phnom Penh verlaten. We gaan dan het platteland van Cambodja op en het kan misschien even wat langer duren voor een verslagje, of eventueel de daarbij horende foto's vanwege de internet verbindingen.

Bedankt voor jullie reacties en inderdaad al met al hebben wij een fantastische reis!

• 10 Juni 2011 - 16:42

Tineke:

Het klinkt geweldig zoals jullie het beschrijven! En 't wordt weer een mooi dik fotoboek...
    Groetjes

• 10 Juni 2011 - 17:12

Miryam:

Onvoorstelbaar dat de Rode Khmer verantwoordelijk is voor de dood van ongeveer 2 miljoen mensen in 4 jaar tijd.....Ben benieuwd wat jullie van het platteland vinden!

• 12 Juni 2011 - 09:53

Jan En Annie:

Het ziet er allemaal weer prachtig uit daar in Azië theo en mariët ondanks een aantal heftige uren op de killing fields wensen wij jullie nog een prettig verblijf in Cambodja.
    ps. alles oke hier groet jan en an