Laos - 13 en 14 juni - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Laos - 13 en 14 juni - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Laos - 13 en 14 juni

Door: Mariette en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

17 Juni 2011 | Laos, Vientiane

's Morgens vertrekken we direct na het ontbijt vanuit Steung Treng naar de grens, waar we afscheid nemen v an chauffeur Yammy. Het is een korte rit over een merkwaardig goede, bijna verlaten weg.

Bij de grens wordt gewerkt aan de toekomst: een grote imposant gebouw staat in de steigers, maar vooralsnog bestaat de grens uit 2 peipkleine houten container aachtige gebouwtjes, met daartussen een t3e voet af te leggen grindpad. We halen de nodige stempels op, tegen inlevering van pasfoto's, formulieren en dollars.

Vervolgens zoeken we onze chauffeur, die ons hier zou opwachten. Blijkt dat daar iets mis was gegaan, dat opwachten komt ie uiteindelijk pas een paar uur later doen.
Gelukkig was er helemaal niets te doen aan de grens, en konden we ons in een stukje niemandsland volledig concentreren op de sociale activiteiten van de mierenhoop waar in bleken te zitten.

Kort nadat we op weg gingen namen we de afslag naar de watervallen in de Mae Kong, volgens lokale infomraite de grootste van Azië. Mooi om te zien hoe de vertakkingen van de grote river zich naar beneden storten, over een hoogte van zo'n 20 meter.
Snel weer op weg om in een uur of drie naar de Tadlo Waterval, onze bestemming van vandaag te reizen. Onderweg zien we een heel ander landschap dan in Cambodja: veel meer oerwoud, onderbroken door kleine dorpjes temidden van heel veel kleine akkertjes. Niet alleen meer rijst, ook mais, cassave en ander producten.

Aangekomen bij Tadlo blijkt de waterval meer een serie watervallen te zijn, verschillend in hoogte van enkele meters tot een met of 15, over een lengte van een kilometer. Onze lodge ligt er pal naast, in het midden, dus zwemmen we - met de huisolifanten - elke dag even in het koele water. Het is hier wel heel duidelijk laagseizoen, de 2e dag zijn met één ander stel de enige gasten.

Leuk is dat Engels hier nog niet helemaal populair is, we moeten wat meer impoviseren, met handen en voeten werken.

We wandelen wat in de omgeving, langs beide kanten van de rivier en watervallen, door kleine dorpjes, met soms heel armoedige hutjes (maar uiteraard met loeigrote satelietschotel), soort van sigaarrokende locals, veel (huis)dieren. De warmte valt mee, omdat we hier wat hoger zitten, op het Bolaven plateau.

Al met al een korte kennismaking met Laos, want morgen vertrekken we alweer naar Zuid Thailand. Voor herhaling vatbaar!

• 17 Juni 2011 - 06:49

Miryam:

Van harte gefeliciteerd met jouw 52- ste verjaardag! Young Forever, toch?!

Liefs, Miryam

• 17 Juni 2011 - 07:09

Tineke:

Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Groetjes

• 17 Juni 2011 - 09:24

Bob En Ellen:

Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er nog een mooi vervolg van de reis van!

Liefs, Bob en Ellen

• 17 Juni 2011 - 10:03

Marjon:

Hiep, Hiep, Hiep....
    Van harte gefeliciteerd, Mariëtte! En jij natuurlijk ook, Theo.
    Volgens mij zijn jullie nu al aan de avond begonnen. Ik hoop dat het een fijne, feestelijke dag is geweest en het een mooie avond wordt.
    Maak er wat moois van dit nieuwe jaar!
    Liefs,
    Marjon

• 17 Juni 2011 - 15:15

Ton Broekman:

Dag beste reizigers,

Hopelijk is elke dag weer een blikverruimer en genieten jullie van de reis.
    Het is 17 juni en derhalve een goeie reden om het glas te heffen: gefeliciteerd Mariëtte met je verjaardag en nog vele jaren samen met Theo ...en alle goeds toegewenst namens broer Ton en de Spaanse tak van de familie.

• 17 Juni 2011 - 17:22

Jan En Annie:

Gefeliciteerd met je verjaardag en heb nog een fijne dag mariët en theo we zullen er zeker nog een glaasje op heffen.
    proost groet uit diepenveen.

• 17 Juni 2011 - 18:56

Arnout:

Geen idee wat voor tijd het nu bij jullie is, maar hier is het nog de 17de, dus Mariëtte van harte gefeliciteerd.

Is het niet riskant zwemmer ivm enge ziektes?

Gr. Arnout

• 17 Juni 2011 - 19:39

Marja:

Gefeliciteerd met je verjaardag en verder lekker genieten van jullie reis!

Lieve groet

• 17 Juni 2011 - 19:48

Martine En Ineke:

Hoi Mariette, namens de ganse (schoon)familie Van Westrienen VAN HARTE!
    Ook voor (schoon)broer/oomlief.

• 20 Juni 2011 - 12:31

Herman & Veronique:

Dit klinkt als een heerlijke plek! Zwemmen met de huisolifanten in het koele water...mmm...wandelen langs de oever...
    Nog heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Mariette! Genietze!

• 20 Juni 2011 - 15:11

Tim&Marjoijn:

Blijft leuk om te lezen en daarbij gelijk de foto's te zien! Wauw, de dag beginnen met een rondje zwemmen met de olifanten! Geniet nog!

Liefs!

• 20 Juni 2011 - 22:02

Gerard En Anne Mieke :

en dan - wat verlaat- ook nog de felicitaties van ons