Langs de Mae Kong - 11 en 12 juni - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu Langs de Mae Kong - 11 en 12 juni - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Theo Mariëtte - WaarBenJij.nu

Langs de Mae Kong - 11 en 12 juni

Door: Mariette en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

12 Juni 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Gisteren zijn we vertrokken uit Pnom Penh, voor een trip langs de Mae Kong rivier richting Laos.

Op eerdere reizen hebben we al diverse stukken Mae Kong mee gemaakt: natuurlijk in Thailand, met name bij onze tocht door de Isaan (het Noord oosten), maar later ook stroomafwaarts in Vietnam, en verder stroomopwaarts in China/Tibet.

De rivier is ruim 4.200 km lang, en er zit wel iets meer water in dan in Rijn of Maas. We zijn nu in Stung Treng, en daar is de rivier zo'n 2 km breed.

Onderweg hebben we gisteren overnacht in Kratie. op weg daar naar toe hebben we nog enkele oude tempels gezien, de Han Chey en de Norkor Bachey. Ze lijken in eerste instantie sterk op de Thaise Wats (tempels), maar bij nader inzien zijn er ook verschillen. Opvallend zijn de schilderingen: deze zijn anders, en zonder dat ik de goede term ken, zou ik het min of meer een naief katholieke vorm van popart willen noemen.

Verder ontbreekt het geluid: in Thailand hangen aan de dakrand belletjes, die heel rustig klingelend de sfeer bepalen. Hier is het stil.

Stil is ook het verkeer terwijl het toch druk en chaotisch is. Er wordt weliswaar rustig, maar ook onvoorspelbaar gereden. Je draait gewoon de weg op wanneer je dat wilt,
voor de bocht naar links kies je bijvoorkeur de binnenbocht, en als je vervoermiddel duurder of groter is dan de ander, kondig je je voorrang aan door te claxonneren. maar dat alles wel in een beschaafd tempo, en vooral met stille brommers en motoren, niet van dat lawaaispul. Brommers, want auto's zijn hier relatief zeldzaam.

Qua eten staat inmiddels de vis met gember op nummer 1. In Phnom Penh kunnen we Metro aanbevelen, op de boulevard langs de rivier. Dat was echt topeten, met fraai uitziende, heerlijke gerechten, zoals een grapefruit zalm salade.

Vanmorgen hebben we een van de hoogtepunten van onze Cambodja trip meegemaakt: een bezoek aan de Irrywaddi dolfijnen. Helaas is dit een diersoort die ook met uitsterven bedreigd wordt. Er zijn volgens de meeste schattingen nog zo'n honderd exemplaren aanwezig in het Cambojaanse gedeelte van de Mae Kong, verspreid over een aantal locaties.

We zijn in een bootje de rivier opgegaan, en omdat het laagseizoen was, waren er maar een paar andere bootjes, lekker rustig dus.
Al na een paar honder meter zagen we de eerste dolfijn, en later aan de andere kant van de rivier hebben we meer dan een uur uitgebreid kunnen genieten van enkele ander dolfijnen.

Foto's maken is lastig, ze komen steeds op andere plekken kort boven, dus we weten nog niet of dit zichtbaar wordt op een (later) bij te voegen foto.

Morgen reizen we door richting Laos, dus hierbij de vooralsnog laatste groeten uit Cambodja.

• 12 Juni 2011 - 16:03

Hans & Karin:

Weer een mooi verhaal, stille brommers? Misschien een idee om die te gaan importen! Op de site staat constant dat het rond de de 19 graden is maar als we jullie verslagen lezen zal dat wel een foutje zijn.

• 12 Juni 2011 - 16:38

Thijs:

Klinkt erg goed allemaal!

• 12 Juni 2011 - 17:16

Annielies Friffioen:

Jeetje wat maken jullie weer veel mee en wat een ervaringen. Enig verslag en jullie eten ook heel lekker. Kortom het is genieten daar. Voor de komende 15 dagen nog heel veel reisplezier.
    Groet Han en Annielies

• 13 Juni 2011 - 19:13

Hanny:

Leuk reisverslag alweer.
    Dat maakt vast een hoop indruk naast al die prachtige natuur en cultuur...
    The Killingfields. Daar wordt je wel even stil van.
    Waar je ook vast stil van wordt: ik heb mijn kelderruimte opgeruimd. Daar kan nu makkelijk een Cambodjaans gezin wonen, wat een ruimte!
    Lieve groet, blijf schrijven en genieten
    Kus Hanny

• 15 Juni 2011 - 15:22

Miryam:

De Irrawaddydolfijn is toch een soort walvis? Een beetje gedrongen en blauw van kleur? Hmm..........eens opzoeken op google........Heerlijk wat jullie allemaal zien en meemaken!

• 15 Juni 2011 - 17:20

Herman & Veronique :

Leuk en interessant om mee te lezen op een reis door zo'n ander werelddeel dan waar wij gereisd hebben. De sfeer van de klingelende belletjes aan de dakrand van de thaise tempels spreekt me zeer aan. En de omschrijving 'naief katholieke vorm van popart' maakt erg nieuwsgierig naar hoe de schilderijen eruit zien! Wat een groot en schril contrast met de Killing Fields.

• 16 Juni 2011 - 17:52

Annemarie En Eddy:

Mariette, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Theo ook natuurlijk.
    We volgen de verhalen nu weer. Zijn de afgelopen week druk geweest maar dat hoor je later nog wel. Gaan zondag lopen met Bart en Bets in Luxemburg. Nog veel reisplezier de komende weken.

Groeten, Eddy en Annemarie

• 16 Juni 2011 - 19:08

Martine En Ineke:

Ja natuurlijk reageren wij op de dolfijnenontmoeting. Wat leuk om te lezen dat de ontmoeting jullie hoogtepunt is van de reis door Cambodja. Wij vonden hun Egyptische familie zo ontroerend.
    Veel plezier nog en groetjes.

• 17 Juni 2011 - 10:34

Bets & Bart:

Hoi Globetrotters, ten eerste Mariétte van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en nog veel reislustige jaren gewenst, en natuurlijk Theo ook van harte kerel. we genieten van jullie verweggistan avontuur, want dat kun je wel zeggen met zo'n prachtige reis. wij gaan ook pakken voor onze euro trotter reis met eddy & annemarie, heel veel plezier en de hartelijke groeten Bets & Bart